Полугодишња провера знања – тест (8. разред)
Акценат – теорија (акценти, генитивни знак, проклитике, енклитике, неакцентоване дужине)
Полугодишња провера знања (осми разред)
Резултат теста
1. Означи где је цртица правилно употребљена: Дуња Илић Јакшић, гол-аут, Шар-планина, Јован Јовановић Змај
2. Напиши датив једнине имена и презимена – Мајкл Џексон
3. Ој, пунице, ђевојачка мајко, / или си је од злата салила? / Или си је од сребра сковала? / Или ти је бог од срца дао? / Заплака се ђевојачка мајка, / а кроз сузе тужно говорила / „Мио зете, Милић барјактаре, / нити сам је од злата салила, / нити сам је од сребра сковала, / нити сам је од сунца отела, // веће ми је бог од срца дао“. Назив стилске фигуре је ПЕРСОНИФИКАЦИЈА.
4. Означи реченицу у којој је запета правилно употребљена.
5. Како се назива стих од десет слогова?
6. Балада је:
7. У Србији има више језика националних мањина. У овом низу наведени су неки од њих
8. Препознај врсту приповедања у наведеном одломку и именуј га: „Онда ја дођем овамо и ћутим. Гледам кроз прозорче. Ако напољу није хладно, отворим врата.“
9. Означи тврдње која тачно описује дијалог:
10. Означи реч која не припада истој породици речи:
11. Издвој творбену основу:
12. Означи пример за стилску фигуру који не припада датом низу.
13. Означи књижевнонаучне врсте:
14. Из следећих стихова из песме Вече Војислава Илића означи ономатопејске речи. Све грли мир и сан. Покашто заурла само / Суседов стари пас, ил' позно дошавши с рада, Испреже ратар плуг и стоку уморну поји, / И ђерам шкрипи све и вода жуборећ' пада.
15. Прочитај следећи текст. Стерија у свом делу приказује заблуделу личност, која покушава да постане углађена особа финих манира. Покушава да користи изразе на француском и немачком, али не само да не зна добро ове језике, него ни српски не говори правилно. Њен брат и ћерка покушавају да је уразуме и врате пређашњем начину живота.
16. Означи слогове који су правилно подељени
17. Следећој реченици и одреди службу реченичних чланова: Ивана, моја комшиница, прави недељом воћне колаче
18. Означи синтагму у следећој реченици: Професор Јеленковић је сада држао час историје, често веома нерасположен
19. Препознај врсту строфе у наведеном примеру и наведи њен назив: „Као златне токе крвљу покапане, Доле пада сунце, за гору, за гране.“
20. Означи ширу и ужу синтагму: Руком ме изненада позвала црномањаста жена у шареној сукњи.
21. Означи одговоре где је постојала могућност да се сретну, односно да ли су били савременици личности чија су имена дата у паровима?
22. У сваком наведеном низу глаголских облика означи онај који том низу не припада.
23. Румене пруге већ шарају далеки запад, Клонуо почива свет. Са мирних далеких поља Уморни ратар с песмом журно се ноћишту спрема, И само час по час зајечи шарена доља... На основу броја стихова, наведи назив строфе у песми Вече.
24. Допуни реченицу: Ако аутор у делу описује свој живот јер сматра да је оставио важан траг у историји народа и средине којој припада; ако жели да читалац поверује у оно што је испричао о себи; ако се труди да буде објективан односно да наводи истините чињенице из свог живота, онда његово дело припада врсти која се зове:
25. Означи прилошку одредбу за време у реченици: Доћи ћу кад будем имала времена.
26. Означи правила која важе за употребу акцената у књижевном језику:
27. Одреди врсту истакнуте синтагме у следећој реченици: Одмах после доручка изашао сам и испео се степеницама које воде у СТРМУ БАШТУ ИЗНАД КУЋЕ..
28. Означи дијалекте и изговоре који су ушли у основу српског књижевног језика:
29. Означи тачне одговоре.
30. Одреди врсту риме заступљену у следећој строфи и напиши њен назив на линији: „Над острвом пуним чемпреса и бора, Младо крупно сунце пржи, пуно плама; И трепти над шумом и над обалама Слан и модар мирис пролетњега мора.“ To je _________ рима.
31. Именуј чланове следеће реченице. Кроз неколико дана деца направе на обали камену кућу.
32. Означи две одреднице које се односе на песму „Очију твојих да није“:
33. Означи тачан одговор. Ентеријер је:
34. Означи падеж подвучених именица: Али упоредо са ДАНОМ који је јачао доле над градом и овде око мене, расло је и то моје СЕЋАЊЕ на догађај из ДЕТИЊСТВА.
35. У реченици која је одговор на питање означи реч на којој стоји реченични акценат: (– Коме си то рекла?) – Нисам рекла никоме.
36. "Дјецо, па ви сте сад у магарећим годинама" . Ова реченица је по значењу:
37. „Рузмарине, не мириши туди, Да се моје злато не пробуди, Само цвати на дикини врати, Дођу л' свати, ти ћеш мирисати.“ Врста риме је ______ рима.
38. Којим начином творбе је настала реч мишоловка?
39. Означи тачан одговор.
40. Покондирена тиква, Јован Стерија Поповић је:
41. Означи изричну реченицу: Ви сте обећали да ћете доћи иако нисте имали баш пуно времена.
42. Означи слова која је Вук увео у азбуку:
43. Означи тачан одговор:
44. Година словенске писмености је
45. Којој врсти припада истакнута синтагма у реченици: Исмевао је са НЕОБИЧНИМ ЗАДОВОЉСТВОМ.
46. Одреди стилску фигуру у наведеним стиховима: „Кад устане кука и мотика биће Турком по Медији мука.“
47. Косу реже,па виноград веже.Овакав стих се назива:
48. Вук Стефановић Караџић је издао три књиге „Српских пјесама“
49. Означи скраћенице које су неправилно написане:
50. Како се назива облик песме састављене од 14 стихова распоређених у два катрена и две терцине?
51. Означи српске књижевне језике, који су се употребљавали од 12. до 19. века.
52. Одреди колико има комуникативних, а колико предикатских реченица у следећем тексту. Вратио је мобилни телефон у џеп. Окренуо се око себе и видео како му Ања долази у сусрет. Шта је случајно на овом свету?
53. У наведеним стиховима јављају се примери за две стилске фигуре: „Сјај би њеног лица постидео / те звезде онако као свећу дан.“
54. Писац прекида низање догађаја према редоследу њиховог одигравања, да би описао догађаје који су се одиграли у прошлости. Ова врста приповедања се зове ___________ приповедање.
55. Означи реченицу која је написана према правописним правилима.
56. Одреди век када је настало дело:
57. Одреди врсту риме у наведеном катрену: „Домовина, то су жеље, тајне, Магла што преко поља плови; То су наше бајке бескрајне, Домовина – то су сви наши снови.“
58. Међу наведеним одредницама Шекспировог дела Ромео и Јулија означи две које доказују да је ово дело драмско:
59. У реченици која је одговор на питање означи реч на којој стоји реченични акценат: (– Кад је Јанко допутовао?) – Јуче је допутовао
60. Означи тачан одговор . Сваки сонет мора да има:
61. Препознај одлике (својства) баладе:
62. Означи тачно написане бројеве:
63. Означи ПРАВИЛНО наглашене самогласнике у датим паровима речи:
64. Повежи следећа дела са историјским догађајима на које се та дела односе.
65. Означи два мотива који се односе на народне епске песме о ослобођењу Србије:
66. Изначи објекат у реченици и одреди којом синтаксичком јединицом је исказан.
67. Одреди значење падежа: Отац послуша, оде у двор и понови цару речи своје кћери.
68. У следећој реченици истакнута је синтагма. Подвуци главну реч: Немања је седео на обали речице.
69. У следећим стиховима истакнута је једна стилска фигура: Валовиту Дрину пребродише, И ЧЕСТИТУ БОСНУ прејездише, Те падоше на крајину љуту...“
70. Којој врсти синтагми припадају следеће
ШТА ЖЕЛИШ ДА УРАДИШ?
ВИДИ РЕЗУЛТАТЕ
ПОШАЉИ РЕЗУЛТАТЕ